lördag 28 maj 2011

Ischia - äntligen framme!

Lördagen blev en VARM resdag, expresståg till Napoli (Neapel) följt av svettig tunnelbana till Mergelina, en förort till Napoli vartifrån båten över till Ischia går. Väl i Mergelina hade vi tre timmar att slå ihjäl genom att äta lunch. Eller som det kallas såhör i efterhand: en överdos i ost.







en trivsam lunch i skuggan. (veckans mat finns samlat i "MAT - i italien") men jag kan försöka beskriva min OSTöverdos... vi började med att gemensamt ge oss på typ ett kilo Mozzarella kombinerat med tomat, bröd och toppat med lite ricotta. supersmarrigt! Till förrätt sen valde jag att äta en pasta med räkor och - ricotta. För att avrunda det hela läste jag fel i menyn... jag trodde jag beställde en pizza med mozzarella och salami (och lite annat) det visade sig vara en inbakad pizza med fyra sorters - (ni gissade rätt!!) OST !!!! jag mådde så fruktansvärt illa enbart av att se denna pizza. åt typ tre tuggor :( - men vinet var gott!


ett gång underbara Napoli-tanter bredvid Anders som underhöll oss sista biten tills båten kom. Även om vi inte förstod ett ord så var det underhållande. Det pratades om påven och Berlusconi och det skreks och skrattades - underbart!

Efter 45 minuter kokhet båtfärd kom vi ut till lugnet! Båten lade till i Porto d'Ischia och vi tog en taxi mot Ponte d'Ischia och hamnade mitt i ett bröllop! Vi bodde på Hotell Villa Antonio, längst bort i stan, inte ens taxin kan köra sista biten - så lugnt och skönt!!



Brita varvar ner



jag själv varvar ner, med nästan magiska Castello d'Ischia och havet som utsikt


Lördag kväll och en kort promenad genom Ponte d'Ischia mot Resturante Da Ciccio.


Roffe & Fredrik nere i Pontes hamn.



en nöjd Rolf



kocken kom ut och bad om beröm :)





grundaren Ciccio 78 år gammal var inte skarp på engelska men visade mer än gärna upp sitt fotoalbum, med en salig blandning av bilder, utklipp, reportage, vykort och minnen. Sist men inte minst låg bilder från inspelningarna av Talented Mr Rippley som skedde rakt nedanför restaurangen, nere i hamnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar