lördag 28 maj 2011

Mat - i Italien

I Italien finns det massor med god mat. Både i Rom, Napoli & på Ischia. Om man ska sammanfatta veckans matintag så blir det: ost, fisk, skaldjur, sanslöst gott & väldigt mycket! Eftersom både jag och min kära fästman gillar att fota innan vi äter så kommer här i stort sett alt vi ätit under veckan... kalla det sjukt - kalla det sjukt gott!! Njutit har vi hursomhelst gjort :D


Vi började fotandet i Napoli där temat för hela lunchen blev OST. Trodde på allvar jag inte skulle kunna äta mer ost nånsin... tänk så fel jag hade!





Väl ute på Ischia tog vi första middagen på Restorante Da Ciccio, veckans absoluta favorit. Tack vare en fantastisk värld hade vi genom Roffe, Pepe och pepes pappa en realtion till Ciccio himself samt Ciccios son Carlo, som nu drev resaturangen! Detta sammantaget med att det var tredje besöket på ön för Brita & Rolf gjorde att vi hade ynnesten att få det kocken & Carlo ansåg det bästa! HELT SANSLÖST GOTT helt enkelt!!!
















Söndag lunch nere i hamnen i Ponte d'Ischia och jag var redo för mer ost! himmelska himmelska Mozzarella!!









Söndag middag nere i hamnen i Porto d'Ischia och en stor fisk till oss alla, direkt från havet.



Måndag och lunch i Lacco Ameno, valet av pizza föll enkelt på en italiensk klassiker: Quattro Stagione.



Middag nere i Ponte igen, risotto blir aldrig skojigt på bild - men den var SÅ god så den fick va med!





Lite mer skaldjur, tror bestämt detta är Linguine de Pescatore nere i hamnen i Porto igen, onsdag lunch.



Sista kvällen på ön spenderade vi självfallet hos Ciccio & Carlo. Vi åt en specialkomponerad meny för en teaterfestival som pågick. Femrätters... behöver jag säga mer!? dessvärre hann jag äta upp varmrätten innan den fotades :( och den sista rätten var faktiskt en dryck! Limoncello :)







Torsdag middag i Rom, 30 grader varmt och efter att ha avverkat både spanska trappan och Fontana diTrevi - inte helt ensamma.... blev det mat i stort sett bredvid hotellet. Jag åt veckans första kött coh avslutade med veckans absolut största Limoncello...



1 kommentar: