fredag 6 augusti 2010

Ballongflyg

Så blev det äntligen av! En tidig morgon kostar på men det är inte alla fredagar som börjar såhär...

Samling 03.00 på parkeringen utanför ICA i Sickla (jag tog bilen!) och vi blev totalt 22 personer som stod i mörkret & väntade. Äntligen dök bilarna upp och startplatsen låg inte långt bort, faktiskt bara på andra sidan mitt hus... kärrtorp. På den äng vi startade går jag ofta på mina rundor, ligger tio minuters promenad här hemifrån. Nåja, idag var det inga glada hundar på plats utan en ballong som skulle packas upp. Ni som flugit själva vet hur mycket jobb det är innan och att vi alla förväntas hjälpa till - vilket också höll oss varma i den kyliga morgonen.


steg 1: dra ut och vält korgen.


sen vecklar man ut ballongen


och sen fyller man den med luft


två små gubbar inne i ballongen


Charlotte höll länge taget själv men när det började gasas på ordentligt fick hon lite hjälp att hålla i av en de andra medflygarna.

en bild tagen av upp&ner på tre av oss från DesignTorget

så enastående vackert!


där bor ju jag!!










en av mina favoritbilder från morgonen. Kaknästornet i all sin ståtlighet!




återigen Kaknästornet som ger bilden det där lilla extra & så dimman över Gärdet ...


frukosten efter landning & ihopplock
Vi flög rakt över vår sanslöst vackra huvudstad Stockholm, det var så stilla, tyst och vackert. Det märktes att hela stan sov. vi seglade sakta och ljudlöst (oftast) över en glittrande stad och dimman låg hela tiden bakom oss och svepte in staden i rök! Till min enorma glädje satte vinden oss i rak kurs mot Danderyd och vi seglade sakta rakt över mörby och golfbanan. Strax därefter var det dags att göra sig redo för landning på Sätra äng! Landningen gick riktigt bra och vi slapp hamna i vattnet. Efter landningen ska alla återigen hjälpas åt att packa ihop hela konkarrongen igen. En liten apparat som tog oss 22 passagerare + fyra Upp&Ner folk en timme att göra. Belöningen var skumpa (att dricka och döpas i) samt frukost!
Sen fick vi skjuts tillbaka till Sickla där bilen väntade. Kvart i åtta var jag tillbaka hemma igen - underligt! Jag har nu ätit min tredje frukost och börjar så smått bli varm och torr igen. Det enda de glömde nämna imorse på telefonsvararen (dit man ringer för att kolla ifall flygandet blir av) var att de rekomenderade gummistövlar pga fukten... låt mig säga att jag var blöt upp till vaderna :-(
MEEEEEEEEEEEEN, det förtar inte upplevelsen. FY FAN va läckert det var!!! breathtaking är ett ord som snurrar i mitt huvud och jag hittar inget bra svenskt ord just nu (fick bara sova fyra timmar...) så otroligt vackert, så tyst och stilla. MAGISKT!
slutligen måste jag ju faktiskt tacka DesignTorget Arlanda! tack så otroligt mycket för denna upplevelse, ett minne för livet -INDEED!! kram på er
over and out// Grevinnan af Sätra Ängar

1 kommentar:

  1. VILKA bilder!! Låter som en fantastisk upplevelse!! :-) WOW!!!

    Kramar

    SvaraRadera