lördag 3 december 2011

det enda som saknas är snön ...



Efter att ha övergivit den enorma kön på Fotografiska vandrade vi mot Stortorget i GamlaStan och julmarknaden där. I flera år har jag misslyckats med att ta mig till någon julmarknad och idag har jag lyckats besöka två stycken! Kan dock inte riktigt förstå vad det är som är SÅ bra... för det första är det trångt, iskallt (och detta helt utan snö...) och de säljer ju samma saker på julmarknaderna som på årets alla andra marknader - dock något utökat med varor som förknippas med julen såsom tomtar och du kan köpa glögg att sörpla på. Med andra ord finner jag julmarknaden något överskattad som företeelse.

Vi övergav som ni kanske förstår snabbt marknade och gav oss in i myllret på Stadsmissionens café, där vi avnjöt inte bara varandras sällskap utan varsin smörgås samt lussebulle, mumma (en suverän liten kaka gjord på -vad vi tror - mandelmassa, smör, socker och sen rullad i kardemumma. sjukt smarrig!) och en rejäl chokladtårta. till detta dracks te och kaffe och avhandlades diverse samtalsämnen. Otroligt mysigt och perfekt lördagsfika med bästaste Jenny.

Efter fikandet gjorde vi en snabb lov ut på Stadsmissionens julmarknad enbart för att upptäcka att det SPÖregnade. då åkte vi hem åt varsitt håll och efter ett snabbt besök i Sickla sitter jag här med glöggen uppdrucken, serrano & parmesan-fatet länsat och lördagsdrinken nyupphälld. Kycklingen kokar hel i sin gryta och kärleken fotar allt som går att se i köket - inte helt fel helt enkelt.


Det enda konstiga är väl att det flyter runt spaceinvaders i min drink och det sorgliga faktum att det regnar hysteriskt denna 3e december. Var är snön?? Det enda som saknas är snön... och Joobi! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar