torsdag 20 maj 2010

en underbar Östernäshelg

efter mycket jobb var det dags för lite långhelg på landet. Redan på torsdagen åkte jag buss till Norrtälje (en resa fylld av knäppgökar...) där mamma mötte upp. Väl ute på landet bjöds det på galet god stekt färsk sik med potatismos - MUMMA!! det bjöds även på en hel del vila och dimma... man hörde allt men såg inget.



fredag eftermiddag och dags att slänga i strömmings-sköten.


Fredrik kom ut direkt från jobbet och med inspiration från Paul grillar (en av våra nya kokböcker här hemma...) blev det hemgjorda hamburgare, jag bakade tom brödet!! dessutom testade vi att grilla bacon -en ny favorit!!



For dessert blev det en irish ute under värmelampan med dimman som underhållning. Det är underligt när man hör de hemska finlandsfärsjorna men ser ABSOLUT ingenting. Dimman gör också att det låter som om båtarna ligger & tutar bakom husknuten... spooooooky!



Lördagen & dags att ta upp fisken :-)
Vi lade en sköte och tur var nog det med tanke på hur full den var! Lunch: stekt färsk strömming. Dessutom hela två laddningar böckling under eftermiddagen.




min fina Fredrik


Fredrik & pappa lekte fiskhandel bakom garaget


Lördagen bjöd på helt underbart väder och frukosten blev väldigt väldigt trivsam ute i solen

å så var det lunchen då! förutom den väldigt färska strömmingen så fick jag dessutom färsk abborre (eftersom jag inte tok-älskar färsk stekt strömming)
inte för inte man längtar ut igen, till tystnaden, tempot, fiskandet, klippandet av buskar, maten. kan dte inte vara sommar jämt och ledigt jämt jämt jämt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar