söndag 16 maj 2010

lite natur-nörderi

Marie, this is for you ;-)

i brist på annat har jag under helgen studerat trädet där vi tills nu matat småfåglarna på landet, då skapades en ganska tung lista...

de vanliga (alltså lite tråkiga) arterna:
talgoxe
blåmes
skata
kråka
koltrast
björktrast
nötvecka
gulsparv
ringduva
fiskmås
skarttmås
tärna
trut
ejder
knipa
vigg
skrak
skarv
häger
havsörn
knölsvan & sångsvan.

de något ovanligare men på sina hålla numera på Östernäs dagliga besökarna (alltså liiite roligare)
fasan
domherre
bofink
rödhake
svala
strandskata
sädesärla
snösiska/grönsiska
lövsångare
morkulla
gök
kattuggla
steglits
svartvit flugsnappare
trädkrypare
stjärtmes.

det är ju förståss inte som så att alla dessa sitter o käkar solrosfrön, men alla dessa har visat sig denna helgen (bortsett kattugglan som hälsade på under påsken!) vart vill jag då komme med detta... ?! JO, för det första är det underbart med fåglar, de är vackra och fina och stundom rejält intelligenta. Fascinerande helt enkelt!
Dessutom vill jag nörda mig lite och visa att jag kan så många fåglar :-P

Under kommande månader på landet hoppas jag dessutom kunna lägga till några fina exemplar till listan:

fiskgjuse
rödbena
skräntärna.

nu ska vi se happy feet... den handlar om pingviner!

4 kommentarer:

  1. hur menar ni nu? ;-) avis eller hur??!?

    SvaraRadera
  2. skarttmås - den vill jag se
    Hur bara vågar du att lägga Örnie bland de lite vanliga / tråkigare fåglarna

    SvaraRadera
  3. Hacke då , får inte han vara med ?

    SvaraRadera