söndag 30 augusti 2009

Plats: östermalm. dag:söndag.

det är barnvagnar... och turister

östermammor & södermammor är ganska lika... barnvagnar overloaded med märkesväskor och kassar, självfallet en hållare för latten på vagnen och ungen klädd i hippaste hipp. de största solbrillorna du kan hitta på marknaden och avklätt... ibland även en hund. en liten hund. en sån där som ser ut som en råtta. en ful hund.

turisterna däremot är väl påklädda, på gränsen till FÖR påklädda. tydligen är det kallt i stockholm sen fem veckor tillbaka (varför har turister alltid vinterjacka!?)
de färdas i grupp, de talar i grupp och handlar i grupp. de handlar självfallet samma saker (nej detta handlar inte enbart om japaner)

idag ser jag tyvärr en ny trend bland alla och envar. det svarta och gråa har gjort återintåg i sverige. sad but true !! Det är påklätt på Stockholms gator anno 090830.
jackor, halsduk, ben, kjolar, klänningar, långrock, kängor -hösten är i stan.
folk ler lite mindre.

men ser man en gravid kvinna ler man mycket! de ser så stolta ut. så nöjda -vackra.

det är tjejmilen idag, jag var omgiven av dem på tunnelbanan, alla åldrar, former och humör.
jag kände mig allt annat än hurtig och frisk i deras sällskap, snurvelfia som jag är.
jag har fått frågan idag: du har väl inte svininfluensan när du står här?! (jag är snuvig och hostig, febern har jag nog dödat m piller...) vad fan tror de?! hade lust att svara ja... men nej.

imorgon ska jag upp 05:45. kul, verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar