tisdag 13 oktober 2009

Malawi

Tyckte det var ett ganska fånigt program på TV Ikväll, Madonna i Malawi. ett program jag inte tänkte se då jag inte är intresserad av att se ännu en kändis spatsera runt i den hårda verkligheten och vara svettig och se bestört ut... dock zappade jag förbi i en paus från ett annat program.

Jag blev oerhört berörd, bestört!

När jag kom in mitt i programmet hade en ung kvinna just förlorat sitt barn i aids. Hon har också sjukdomen själv. Efter att hennes barn dött reste hon vad jag kan förstå tillbaka till sin by, där hon filmades tillsammans med byns viseman. Han sa att eftersom hennes barn dött måste hon genomgå reningen. Denna renings-tradition innebär att en gift man från en utomstående by kommer och har sex med henne tre gånger inom ett dygn. Endast så kan hon bli ren från sitt barns död.

Detta med vetskapen om hennes sjukdom, detta med vetskapen att mannen som ska utföra reningen är gift på sitt håll. Detta med vetskapen om att sjukdomen skulle spridas, eller som visemannen sa - "sjukdomen sprids så här och den sprids inte så här. Det är två helt olika saker-sjukdomen och reningen. Vi hade våra traditioner innan aids."

Jag blir så rädd när jag hör detta. Traditioner och brist på kunskap och utbildning dödar många. Här sitter en ung malawisk kvinna och säger med sänkt blick att hon är för ung för att kunna göra någonting. detta är hennes liv från och med nu. Hon kan inget göra, hon kommer sprida sjukdomen som hon vet dödade hennes barn...

För oss i denna delen av världen, den rika delen är detta så underligt. så korkat, naivt och livsfarligt. Vi lever ett liv med traditioner som jul, påsk, midsommar, barndop, vigslar... "normala" traditioner som känns oerhört harmlösa - och idag ändå ganska urholkade för de flesta. Det är aningen annorlunda traditioner som hålls vid liv i länder som tex. Malawi eller Zambia för all del. Jag har egna minnen från mitt besök i Zambia 2001 gällande just ofattbara uråldriga traditioner, ofta med en religiös bakgrund. Det som hände i Zambia var att en zambiansk kvinna som arbetade och levde på farmen födde tvillingflickor. Tvillingar är enligt gammal sed och lära djävulens verk, flickor dessutom... De båda flickorna fick aldrig en chans. Den första var död inom ett dygn och den andra dödades inom två. Det är fullkomligt ofattbart.


Jag önskar förståss jag hade en lösning, jag önskar jag hade bra saker att komma med... det minsta jag kan göra är att stödja arbetet för information om aids. Stödja det enorma arbete som pågår. innan det är för sent.

www.actionaid.se -du kan bli fadder tex.
www.aidsportal.org - all info du kan tänkas behöva och länkar till pågående arbete i hela världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar