torsdag 19 november 2009

dagens pärla

Idag var det dagen för pärlorna. SÅ jävla svårt. Jag var beredd att ge upp efter 2 timmar... jag kan meddela att skillnaden mellan odlade saltvattenspärlor, odlade sötvattenspärlor, odalde söderhavspärlor, odlade klassiska pärlor (såsom akoya) och odlade halvpärlor är i stort sett fullkomligt jävla omöjligt. Om det dessutom bland testets 35 pärlor har blandats in plastpärlor, orientaliska pärlor och rena pärlemopärlor, för att inte tala om koraller & abalone - ja då ger undertecknad upp! Hänger ni med?? Droppar jag bara en massa namn??!? JAJAMENSAN, där har ni känslan för dagens fyra timmar på kurs. SUCK

men hur som helst, något har jag faktiskt lärt mig! mest om diamanter faktiskt och att pärlor är svårt... och fina att se på är det båda!


Hisskylten väckte allas vår uppmärksamhet... (märket uppe i vänstra hörnet på översta skylten)
Hissen var för övrigt så otroligt vacker, gamla riktiga hissdörrar som var slitna och skeva, en läderklädd bänk prydde hela väggen mittemot dörren, nött av tid och gamla rumpor. En riktig Östermalmshiss !


jag och Linda

läraren Jonas färgar här en itusågad odlad pärla med sitt eget blod (paus för eftertanke på den!) för att visa hur lätt det yttre pärl-lagret kan infärgas med främmande färg!

finfint!

Frida & Kim, som här ser mest mongo ut... vet inte hur det gick till!

Lite lektyr för kvällen :-)

Efter dagens kurs käkade jag & Linda lunch på Vapiano och fortsatte gårdagens diskussioner... och jag kan mest sammanfatta det hela med att: vi är väldigt olika, vi tycker olika, vi har samma känsla på/inför jobbet (fast jag tror jag har en aningen lättare vardag!) och vi sitter i samma båt på vårt nya jobb...

På vägen hem passerade jag Nina as promised och kramade lite på henne, handlade lite hårgrejor som saknades mig och konstaterade att Sergles torg rustas för jul. Detta till tonerna av a-lagets bergsprängare som bjöd på Paradis City -Guns'n Roses på högsta volym... kändes aningen komiskt och tragiskt på samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar